Cílová skupina: Žáci ve věku 12–16 let
Délka a forma výuky: 16 vyučovacích hodin (1 hodina týdně po dobu 4 měsíců)
Forma výuky: Kombinace teoretických lekcí a praktických cvičení (např. v počítačové učebně nebo online prostřednictvím platformy jako Google Meet)
Cíle předmětu:
- Seznámit žáky se základy kybernetické bezpečnosti a principy etického hackingu.
- Rozvíjet schopnost identifikovat a chránit se před běžnými kybernetickými hrozbami.
- Podporovat logické a analytické myšlení prostřednictvím praktických úkolů.
- Vést žáky k zodpovědnému a etickému chování v digitálním prostředí.
Obsah předmětu:
- Úvod do kybernetické bezpečnosti
- Základní pojmy a význam kybernetické bezpečnosti.
- Přehled aktuálních kybernetických hrozeb.
- Etický hacking
- Rozdíl mezi etickým a neetickým hackingem.
- Role etického hackera ve společnosti.
- Praktické dovednosti
- Tvorba silných hesel a jejich správa.
- Základy šifrování a ochrany dat.
- Rozpoznávání phishingových útoků a malwaru.
- Simulace útoků a obrany
- Praktické cvičení: role „útočníka“ a „obránce“ v bezpečném prostředí.
- Analýza zranitelností a návrh opatření k jejich odstranění.
- Etika a právo v kyberprostoru
- Zákonné aspekty kybernetické bezpečnosti.
- Etické dilema a rozhodování v digitálním světě.
Výstupy pro žáky:
- Schopnost identifikovat běžné kybernetické hrozby a navrhnout základní opatření k ochraně.
- Praktické zkušenosti s nástroji a technikami používanými v oblasti kybernetické bezpečnosti.
- Vytvoření vlastního miniprojektu zaměřeného na identifikaci a řešení konkrétního bezpečnostního problému.
- Získání certifikátu o absolvování kurzu jako motivace k dalšímu vzdělávání v oblasti IT.
Požadavky na žáky:
- Základní znalosti práce s počítačem.
- Přístup k počítači s internetovým připojením (pro online lekce).
Poznámka:
Tento předmět je navržen tak, aby byl flexibilní a mohl být přizpůsoben specifickým potřebám školy, včetně možnosti integrace do stávajících předmětů jako informatika nebo občanská výchova.