- 7 minut čtení
V posledním lednovém týdnu roku 2021 jsme uspořádali 4 otevřené online projektové dny programování pro žáky základních a středních škol. Projektových dní se zúčastnilo více necelých 2.000 IT nadšenců z řad studentů z celé České republiky, kteří se tak měli možnost seznámit se základy programování v jazyce Python. Každý projektový den byl zaměřený na jiné téma, kdy žáci pomocí programování luštili Césarovu šifru, tvořili bota pro hru Running dinosaur, automaticky stahovali informace z webových stránek či se seznamovali se základy umělé inteligence. Tato událost proběhla pro účastníky zdarma, a to díky příspěvku od Nadačního fondu Avast, kterému chceme poděkovat za podporu, a též díky skvělé práci všech členů naší neziskové organizace i dobrovolníků ze společnosti Avast.
Programování je a bude jednou z nejužitečnějších dovedností na pracovním trhu. Znát alespoň základní principy a využití programování se dle našeho názoru hodí každému. Programování je prostě vzděláním budoucnosti.
Proto jsme se rozhodli v tomto školním roce vyjet do 10 škol v České republice, abychom seznámili s programováním i studenty, kteří by se k němu jinak neměli příliš možností dostat. Naší vizi se ale do cesty postavil COVID a s ním související distanční výuka. Účelem programování je automatizovat a zefektivňovat práci, a tak jsme se tímto přístupem inspirovali při našem vlastním přemýšlení o tom, jak s plánovanou akcí naložit v aktuální situaci. A to vedlo k inovaci našich plánů a využití distanční výuky v jejím plném potenciálu.
Koncept akce
Projektové dny jsme se rozhodli uspořádat online a nabídnout je mnohem více školám, než původně zamýšleným deseti.
Akce byla primárně určena pro žáky od 7. třídy základní školy až po maturitní ročníky středních škol a zúčastnit se mohli i učitelé žáků. S naší nabídkou jsme tak oslovili co nejvíce gymnázií, základních a středních škol ze všech koutů celé České republiky.
Všechny 4 online projektové dny programování byly rozděleny vždy do 2 bloků. Jedinečný koncept této akce zájemcům umožnil zúčastnit se dle časových možností kteréhokoliv dne nezávisle na ostatních, ale zároveň i více dní s tím, že pokaždé se naučí něco nového.
V čase od 9:00 do 10:15 probíhal Blok I, který měl každý den stejný obsah a žáci se v něm během cca 1 hodiny seznámili s online programovacím prostředí Google Colab, základními principy programování a základy programování v Pythonu.
Zoom meeting Projektové dny
Nejlépe se nové věci chápou na projektech s reálným využitím. Během Bloku II se tedy žáci v čase od 10:30 do 13:00 již pokaždé věnovali odlišné oblasti programování v Pythonu na konkrétním použitelném příkladu.
„Oceňuji ochotu a trpělivost lektora. Líbila se mi témata a seznámení s novým prostředím Colabu. Díky.“ Magdalena M., učitelka
Den 1 - Running dinosaur
T-Rex hra
Každému už někdy vypadl internet a pokud máte nastavený prohlížeč Google Chrome, tak si můžete v čase před nahozením připojení zahrát hru Running dinosaur, též známou jako T-rex. Už jste se někdy ptali, jak ta hra může skončit, nebo jak nahrát co nejvyšší možné skóre?
Spoiler alert! Skákat do nekonečna je nejen vyčerpávající ale i poměrně nesmyslné. S tím vám může pomoci programování! Ve hře se totiž opakuje jeden a ten stejný úkon - zmáčknutí mezerníku, abyste nenarazili do kaktusu nebo nízko letící vrány. No a na tyto opakované úkony se právě hodí programování, kdy může dobře napsaný kód skákat za vás. Pomocí toho se dozvíte, že maximální skóre této hry je 99.999 bodů, po jejichž dosažení se skóre resetuje a vy jedete znovu od 0.
Ano, v realitě je pro vás toto zjištění pouze fun fact, ale v rámci programování bota pro tuto hru se můžete naučit programovat, a to už své využití určitě má.
„Naučil jsem se spoustu nového. Programuji už dlouho, ale jazyku Python jsem se bál. Ukázali jste mi, že se není čeho bát, a já se naučil základy. Moc mi to pomohlo.“ Ondřej H., 4. ročník SŠ
Den 2 - Python a kódování
Zakódovaný soubor
Každá šifra funguje na základě více či méně složitého algoritmu. A to vede k jednomu z nejdůležitějších pojmů v programování, kterým je algoritmizace. Zjednodušeně řečeno je algoritmizace postup při tvorbě počítačového programu, kterým lze prostřednictvím algoritmu řešit určitý problém.
Druhý den se studenti naučili nejen jak vyluštit světoznámou Césarovu šifru, kterou byl zašifrovaný cílový soubor, ale zároveň se detailně seznámili s jedním z nejzákladnějších programovacích pojmů.
„Naučil jsem se práci s knihovnami, něco nového o šifrách. Jste supr, jen tak dál :)!“
Radim J., 2. ročník SŠ
Den 3 - Web scraping
Web scraping
Dnes na internetu najdete prakticky vše. Jak ale z toho přebytku informací efektivně a rychle extrahovat ty, které potřebujete? Nikomu se moc nechce sáhodlouze pročítat spoustou článků. Jak tedy zůstat stále v obraze a ve víru nových informací?
Web scraping je technika, pomocí které můžete automaticky získávat určitá specifická data přímo z webových stránek a ukládat je do zvolené struktury. Můžete si tak stahovat data ze zvolených webů třeba na téma bitcoin, covid, nebo si porovnávat ceny vašeho vysněného notebooku z různých e-shopů, aniž byste je museli všechny procházet a proklikávat se jednotlivými kategoriemi.
Na třetím projektovém dni se studenti učili základy web scrapingu, jak s ním pracovat, a reálně si vyzkoušeli stahování dat z konkrétní stránky do konkrétní použitelné struktury.
„Opravdu hezky připravené projektové dny. Základy Pythonu jsem již znal, ale zopakoval jsem si je a každý den jsem se přiučil něco nového. Nejvíce se mi líbily projektové dny 1 a 3. Lektor Jakub byl skvělý a dobře se poslouchal. Skvělé kurzy! Pokračujte v tom!“ Martin C., 4. ročník SŠ
Den 4 - Umělá inteligence
Rozpoznávání čísel
Umělá inteligence je dnes velkým buzzwordem. V jednodušší či pokročilejší formě je možné se s ní setkávat v každodenním životě stále častěji. Z hlediska programování se ale už jedná o vysoce komplikované a komplexní téma.
Na projektovém dni Python a umělá inteligence se studenti především seznámili s nejpoužívanějšími typy umělé inteligence a vyzkoušeli si práci umělé inteligence při rozpoznávání ručně psaných číslic. Na tomto příkladu se studenti dozvěděli, na jakém principu umělá inteligence pracuje, jak se vytváří v Pythonu pomocí neuronových sítí a o jak komplikovaný a komplexní úkol se vlastně jedná.
„Ještě jednou Vám moc děkuji za možnost se účastnit.
Naučila jsem se hodně nového a moc mě to bavilo.“ Ellen M., 1. ročník SŠ
Distanční výuka nám pomohla
Na začátku jsme se rozhodli využít jako výukovou platformu aplikaci Google Meet. Vzhledem k enormnímu zájmu a omezeným možnostem této aplikace jsme ale záhy přešli na aplikaci Zoom s kapacitou až 500 účastníků, kterou jsme doplnili o online stream projektových dní na Youtubu.
Projektový den live stream na Youtube
Celé akce se zúčastnilo necelých 2.000 žáků z celé České republiky. Z každého kraje v ČR se účastnilo minimálně 50 účastníků z celkem cca 150 různých škol. Velmi nás proto těší, že díky online podobě akce a zvolenému konceptu se nám podařilo zasáhnout skoro 10x více studentů, než jsme plánovali původně, a to ze všech koutů České republiky.
Ale co je hlavní a co nás těší nejvíce jsou reakce zúčastněných, a také to, že jsme je buď inspirovali k programování, anebo podpořili jejich nadšení pro tuto oblast.
„Motivovalo mě to začít se zajímat o programování.“ Lucka J., 1. ročník SŠ
Reakcí bylo daleko více než se nám vešlo do tohoto článku, a proto se s vámi ještě o pár z nich chceme podělit.
Další reakce účastníků
„Líbilo se mi to, naučil jsem se toho hodně.“ Vojtěch U., 9. třída ZŠ
„Naučila jsem se toho hodně, dobré bylo, že byl prostor pro otázky a v chatu stále odpovídali pomocní lektoři i ostatní.“ Emma T., 6. třída ZŠ
„Celý Python byl nový. Potřebovala bych to vždycky přerušit a vyzkoušet si to. Pustím si to z Youtube až to tam bude. Ještě bych někdy chtěla na projektový den až příště bude.“ Viky U., 6. třída ZŠ
„Přednáška byla zajímavá podle mě i pro ty, kdo v Pythonu nikdy nepracovali, i pro ty, kteří v něm již něco umí. Složitější problémy byly vysvětleny a zjednodušeny, tak aby tomu rozuměl skoro každý.“ Jaroslav H., 3. ročník SŠ
„Skvělý přístup a ochota. Nebyl se problém na cokoliv zeptat. Pokračujte v tom. I když mě to zrovna nezaujalo, tak mám kamaráda, kterýho to extrémně bavilo a přijde mi to opravdu zajímavé.“ Marek M., 8 třída ZŠ
A mnoho dalších.
Děkujeme všem zúčastněným a všem, kteří nám dali zpětnou vazbu. Ta nás motivuje nadále vytvářet podobné aktivity a zlepšovat se v naší práci!
Ještě jednou děkujeme Nadačnímu fondu Avast, díky kterému bylo možné provést projektové dny zdarma a v takovém rozsahu.